KÖPA ELCYKEL

 

Det är vi som bygger greenbike elcyklar.

Välkommen Du också!

 

Köpa elcykel?

Detta bör du tänka på:

 

Börja med att fundera över vilken typ av cykel du helst vill ha.

Typ av ram, som ger en viss sittställning.

Växlar: 3, 7, 24 eller kanske 30?

 

Bromsar: fotbroms, fälgbroms eller skivbroms?

 

Hur kommer Du att använda cykeln? Pendla till jobbet, motion, eller kanske lång utflykter med kaffekorgen!

 

Du kanske har en ”vanlig” cykel i bra skick som du trivs med. Kolla gärna med oss om den är lämplig att konvertera?

 

Här följer några saker du bör tänka på innan Du köper elcykel.

 

1/ Begär att få provcykla. Börja gärna med att cykla utan att slå på el .

Känns cykeln trög, ska Du veta att så blir den om batteriet tar slut. Vissa cyklar blir tröga utan el, andra inte.

 

2/ Känn efter hur den börjar och slutar att dra. En bra elcykel startar mjukt utan ryck, och sluta dra omgående när du slutat trampa. Om den ”efterdrar” kan det bli otäckt. För att få mjuk start bör motorn ha ”soft start”. Elektroniken har då oftast effektlägen, minst 5 st på displayen. Om det finns 3 lägen är det troligt att det handlar om hastighets-lägen. Då strävar cykeln oftast till att så snabbt som möjligt nå inställd hastighet.Oftast 15, 20 och 25 km/h. Kan ge en obehaglig känsla.

 

Tänk på att gashandtag som gör att du inte behöver trampa klassas som moped, och kräver bl.a extra försäkring.

 

3/ Batteriet är viktigaste komponenten på en elcykel. Bra batterier är dyra, vilket ofta återspeglas på priset.

Tänk på att inte bara batteriets spänning ( 36 volt) och effekt( antal Ah) är av betydelse. Ett batteri med billiga celler ger kortare cykelturer och kortare livslängd, även om de har hög effekt. Kanske du har sett Durasell-kaninen……..

Välj batteri med kvalitet. Det lönar sig i längden!

 

4/Ska motorn sitta i framhjulet, bakhjulet eller vid pedalerna?

Här finns många åsikter. Vi kan förmedla vår erfarenhet.

 

Motorn i framhjulet är det vanligaste. Fungerar alldeles utmärkt. Cykeln blir ”tvåhjulsdriven” med minimum av problem.

Det är viktigt att kabeln från motorn går att dela nära navet, för att smidigt byta däck eller slang.

 

Motorn i bakhjulet fungerar också bra, men bara på cyklar med utanpåliggande växlar.

 

Motorn i vevpartiet har blivit populärt på senare tid. Största anledningen är nog att den anses ge mjukare gång.

Så är det absolut, om man jämför med en hastighets-reglerad teknik. Om du jämför en teknik med mjukstart får du en liknande upplevelse.

Med motorn i vevpartiet kan cykeln bli trögtrampad om batteriet tar slut.

Slitaget på kedja och drev ökar markant eftersom de får ta upp kraften från både motor och pedaltryck.

 

5/ Vill du ha packväskor, barnstol eller andra tillbehör, bör du kolla före köp att de går att montera.

Glöm inta att du behöver ett bra lås och en bra hjälm när du cyklar. Särskilt med elcykel!

 

Vi hjälper givetvis till att ”lotsa” rätt, så att du hittar Din dröm bland elcyklarl!!

Har Du obesvarade frågor är Du alltid välkommen att mejla till julle@lcykelexperten.se eller ringa 036-134012

 

/ Julle Rommedahl

Elcykelexperten i Habo