KÖPA ELCYKEL


Det är vi som bygger greenbike elcyklar.

Välkommen Du också!


Köpa elcykel?

Detta bör du tänka på:


Börja med att fundera över vilken typ av cykel du helst vill ha.

Typ av ram, som ger en viss sittställning.

Växlar: 3, 7, 24 eller kanske 30?


Bromsar: fotbroms, fälgbroms eller skivbroms?


Hur kommer Du att använda cykeln? Pendla till jobbet, motion, eller kanske lång utflykter med kaffekorgen!


Du kanske har en ”vanlig” cykel i bra skick som du trivs med. Kolla gärna med oss om den är lämplig att konvertera?


Här följer några saker du bör tänka på innan Du köper elcykel.


1/ Begär att få provcykla. Börja gärna med att cykla utan att slå på el .

Känns cykeln trög, ska Du veta att så blir den om batteriet tar slut. Vissa cyklar blir tröga utan el, andra inte.


2/ Känn efter hur den börjar och slutar att dra. En bra elcykel startar mjukt utan ryck, och sluta dra omgående när du slutat trampa. Om den ”efterdrar” kan det bli otäckt. För att få mjuk start bör motorn ha ”soft start”. Elektroniken har då oftast effektlägen, minst 5 st på displayen. Om det finns 3 lägen är det troligt att det handlar om hastighets-lägen. Då strävar cykeln oftast till att så snabbt som möjligt nå inställd hastighet.Oftast 15, 20 och 25 km/h. Kan ge en obehaglig känsla.


Tänk på att gashandtag som gör att du inte behöver trampa klassas som moped, och kräver bl.a extra försäkring.


3/ Batteriet är viktigaste komponenten på en elcykel. Bra batterier är dyra, men håller längre och oftast billigare i längden.

Tänk på att inte bara batteriets spänning ( 36 volt) och effekt( antal Ah) är av betydelse. Ett batteri med billiga celler ger kortare cykelturer och kortare livslängd, även om de har hög effekt när det är nytt. Kanske du har sett  Durasell-kaninen……..

Alla batterier tappar lite effekt över tid. Välj därför ett kvalitets-batteri med högre Ah om du tänker behålla cykeln länge.

Välj batteri med kvalitet. Det lönar sig i längden även om kvalitets-batterier är dyra!


4/Ska motorn sitta i framhjulet, bakhjulet eller vid pedalerna?

Här finns många åsikter. Vi kan förmedla vår erfarenhet.


Motorn i framhjulet är det vanligaste på billigare cyklar. Fungerar alldeles utmärkt om tillverkaren valt rätt elektronik.

(Effekt-baserad med mjukstart)

Cykeln blir ”tvåhjulsdriven” med minimum av problem.

Det är viktigt att kabeln från motorn går att dela nära navet, för att smidigt byta däck eller slang.


Motorn i bakhjulet fungerar också bra, men bara på cyklar med utanpåliggande växlar. Dock blir den svårkörd vid halt väglsg.


Motorn i vevpartiet har blivit populärt på senare tid. Största anledningen är nog att den anses ge mjukare gång.

Så är det absolut, om man jämför med en hastighets-reglerad teknik. Om du jämför en teknik med mjukstart får du en liknande upplevelse.


Vad är skillnaden mellan hastighets-reglerad teknik och effekt-reglerad?

Om vi tänker att vi med bilen kör i 40 km/h och slår till farthållaren som är inställd på 70km/h.

Bilen strävar eftrer att så snart som möjligt nå 70km/h. Så kan hastighets-reglerad teknik beskrinas.

Om vi istället tänker att bilens gaspedal har 5 olika steg. Vi kör på 1:a steget och ökar till 2:a. Effekten ökar och även hastigheten, men på betydligt mjkukare sätt. Det kan liknas vid effekt-baserad teknik.


5/ Vill du ha packväskor, barnstol eller andra tillbehör, bör du kolla före köp att de går att montera.

Glöm inta att du behöver ett bra lås, så du kan låsa fast cykeln, och en bra hjälm när du cyklar med elcykel!


Vi hjälper givetvis till att ”lotsa” rätt, så att du hittar Din dröm bland elcyklar!

Har Du obesvarade frågor är Du alltid välkommen att mejla till  julle@lcykelexperten.se  eller ringa  036-134012 


/ Julle Rommedahl

Elcykelexperten i Habo